- 18.02.2015

Emme voi enää säästää lastemme tulevaisuudesta

Koulu on rakennus, jossa on neljä seinää – ja sisällä huominen. Tämä on viime vuosina Suomessa unohtunut. Hallituksen kyvyttömyys uudistaa Suomea on johtanut siihen, että on säästetty vääristä paikoista. On säästetty lapsistamme. On säästetty huomisen Suomen tekemisestä.

Vihreiden mielestä on palautettava koulutus ja sivistys takaisin kunniapaikalleen. Emme voi enää säästää lastemme tulevaisuudesta. Koulutuksesta ei saa enää leikata.

Ne, jotka mollaavat julkista sektoria ”pöhöttyneeksi”, ovat väärässä. Koulussa ei ole mitään pöhöttynyttä. Opettajat ovat suomalaisen koulutuksen vahvuus: heidän työtään on arvostettava ja heidän jaksamisestaan on pidettävä huoli.

Vihreät ovat tällä vaalikaudella olleet hallituksessa puolustamassa koulutusta. Monessa asiassa onnistuimme, mutta on myös tunnustettava, että voimamme eivät riittäneet kaikkeen. Saimme torjuttua koulutuksen maksuttomuuden murentamisen. Suurten puolueiden jatkuvista yrityksistä huolimatta lukukausimaksuja ei tuotu Suomen korkeakouluihin. Saimme torjuttua opintotuen romuttamisen tai muuttamisen lainapainotteiseksi.

Hallituksen leikkaukset ovat kohdentuneet liian voimakkaasti koulutukseen. Satojen miljoonien eurojen säästöt vuositasolla ovat vaikeuttaneet koulutuksen laadun kehittämistä kaikilla koulutusasteilla. Valtionosuuksien leikkaukset ovat tämän vuoden alussa johtaneet kunnissa vaikeisiin päätöksiin: monissa kunnissa on jouduttu säästämään koulutuksesta.

Koulutuksesta leikkaaminen on johtunut paineesta tasapainottaa julkista taloutta ja hallituksen kyvyttömyydestä viedä työtä luovia uudistuksia eteenpäin. Kokoomuksen vaatimukset suurista menosäästöistä ovat toteutuneet koulutuksesta, tutkimuksesta ja sivistyksestä säästämällä. En usko, että edes he alun perin tätä halusivat. Mutta se on ollut leikkauspolitiikan ja uudistuskyvyttömyyden yhdistelmän tulosta.

Toisen asteen koulutuksen uudistus sovittiin hallituksen rakennepaketissa. Sen tavoitteena piti olla toisen asteen koulutuksen läpäisyn parantaminen. Vihreät hyväksyi sen vain sillä ehdolla, että kyse on uudistuksesta, jolla tehostetaan koulutuksen läpäisyä. Se ei saanut olla leikkaus, joka johtaisi koulutuksen tason laskemiseen.

Hallitus ei pysynyt lupauksessaan. Se ei ole mitenkään pystynyt osoittamaan miten 260 miljoonaa euroa voidaan säästää ilman koulutuksen verkon tai laadun supistamista. Opetusministeri Kiurun puheet eivät ole helpottaneet asiassa. Tuntuu uskomattomalta, että hän sanoo lähinnä säästötavoitteen toteutuvan vain opiskelijoiden toisen asteen sisäisen liikkumisen rajoittamisella. Sekin kuulostaa pahalta, jos se tarkoittaa sitä, että nuoren joustavaa oppimispolkua ammattioppilaitosten ja lukioiden välillä estetään. Toisen asteen koulutus ei saa karata kauas nuorten kotiseuduilta. Kouluverkon leikkaukset opetusministeri on kieltänyt. Mutta miksi silloin kaikkien järjestäjien on haettava järjestämislupaa, jos verkkoa ei ole tarkoitus karsia? Paljon kysymyksiä, vähän vastauksia.

Koulutuksen sisältöjä ja laatua on kehitettävä, sillä koulu on pidettävä ajassa kiinni. Uusia oppimisen tapoja ja välineitä on otettava käyttöön, oppilaiden ja opiskelijoiden yksilöllisiä tarpeita on huomioitava paremmin ja tehtävä oppimispoluista joustavia. Vihreä eduskuntaryhmä yhtyy välikysymyksen huoleen Suomen koulutuksen tilasta ja tulevaisuudesta. Meidän tehtävänämme on rakentaa lastemme huomista, ei leikata siitä.