- 28.11.2016

Hallituksen otettava asiantuntijoiden sote-huolet viimein vakavasti

(Julkaistu alunperin Vihreät – De Gröna blogissa 28.11.2016.)

Sipilän hallitus on viemässä jääräpäisesti läpi sote-uudistusta, joka mullistaisi suomalaisten sosiaali- ja terveydenhuollon. Terveydenhuollon professorit ovat varoittaneet hallitusta siitä, että koko sosiaali- ja terveydenhuollon markkinallistaminen isossa rysäyksessä voi tulla kalliiksi ja vaarantaa kansalaisten yhdenvertaisuuden. 

Tänään myös Aalto-yliopiston talousprofessorit varoittivat siitä, että koko Suomesta ei voi tehdä sote-markkinoiden koelaboratoriota. Tästä Vihreätkin ovat puhuneet. Hallituksen on otettava jäitä hattuun ja kuunneltava asiantuntijoita – ennen kuin on liian myöhäistä. Uudistuksen suuntaa voidaan vielä korjata paremmaksi.

Sanoin viime viikolla julki Vihreiden kannan sote-uudistuksen etenemisen tilasta. Varoitin hallitusta siitä, että uudistus ei saa johtaa julkisen vallan ja vastuun hallitsemattomaan heikentämiseen. Se vaarantaisi uudistuksen päätavoitteen, joka on hyvän perusterveydenhuollon pelastaminen ja yhtenäisen hoitoketjun turvaaminen kaikille suomalaisille. Vetosin hallitukseen, että nyt on viimeinen hetki kuunnella asiantuntijoiden ja opposition huolia. Emme halua uudistuksesta pannukakkua – vuosikymmenien riesaa, joka tulee kalliiksi ihmisten terveydelle ja taloudelle.

Koko sote-uudistuksen pointti pitäisi olla se, että lääkäriin pitää päästä nopeasti ja sieltä on ohjattava jatkohoitoon tehokkaasti ja viivyttelemättä. Tämä säästäisi kustannuksia ja parantaisi ihmisten terveydentilaa. Tämä on hallitukselta matkan varrella unohtunut. Niin yksinkertaista se on, mutta hallitukselle uudistuksesta on tullut poliittisen ideologian ajamisen keppihevonen.

Hallituksen reaktiot kritiikkiin viikonlopun aikana olivat paljon puhuvia. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on keskittynyt näkemystemme tarkoitukselliseen väärinymmärtämiseen. Hän maalaa kuvaa ideologisesta ”valinnanvapauden” vastustamisesta, vaikka siitä ei ole kyse. Huolta uudistuksen suunnasta ovat esittäneet niin terveydenhuollon kuin taloustieteenkin parhaat asiantuntijat. Kritiikin perusteeton leimaaminen ei ole vastuullisen johtajan puhetta.

Pääministeri Juha Sipilä kiukuttelee sillä, että oppositio uhkaa kaataa jotain mitä ei ole vielä päätetty. Hallituspuolueet ovat myös valittaneet, että ei uudistusta voi aloittaa nyt alusta. Ei, siitä ei ole edes kyse. Vihreiden osalta ei ainakaan ole kyse siitä, että vaatisimme koko uudistuksen aloittamista alusta. Emme myöskään halua joutua asemaan, missä uudistus pitäisi myöhemmin epäonnistuneena korjata.

Uudistus olisi todennäköisesti vain pakko myöhemmin ainakin osittain perua, jos hallitus ei nyt korjaa linjaansa uudistuksen yksityiskohdissa. Siksi pidämme ääntä nyt asiantuntijoiden esittämien huolten puolesta – jotta sote-uudistus voidaan vielä pelastaa.

Mikä sitten on menossa pieleen?

1) Maakuntahallinnosta on tulossa liian heikko turvaamaan palveluketjut, ihmisten yhdenvertaisuuden ja hallitsemaan kokonaisuutta.

Sosiaali- ja terveydenhuollon professorit ovat huolissaan siitä, että yhtenäiset hoitoketjut kärsivät mallissa, jossa ainakin perustason sosiaali- ja terveydenhuolto markkinallistatetaan. Maakuntahallinnosta ollaan tekemässä niin heikkoa, että se ei kykene hallitsemaan palvelujen järjestäjänä palvelujen kokonaisuutta.

Kukaan ei ohjaisi tulevaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa, jos maakunnalla ei ole omaa verotusoikeutta, ei erillisiä palvelulautakuntia, ei vahvaa palvelujen tilaamisen osaamista tai omaa palveluntuotantoa. Keskusta saa 18 heikkoa maakuntaa, jotka ovat sekä liian pieniä että vailla tosiasiallista valtaa ohjata palveluntuotantoa. Yhdenvertaisuus ja kansanvalta kärsivät.
2) Julkisten palvelujen pakkoyhtiöittäminen heikentäisi demokraattista päätöksentekoa ja julkista sosiaali- ja terveydenhuoltoa.

Valta myös julkisesti tuotetuista palveluista siirtyisi yksityisten hallitusammattilaisten käsiin yhtiöihin. Samalla se aiheuttaisi valtavan, täysin tarpeettoman työtaakaan kunnille ja julkishallinnolle omaisuuden siirroissa. Miksi ei voitaisi antaa kuntien jatkossakin toimia palvelujen tuottajina? Pakkoyhtiöittäminen vaarantaa tarpeettomasti julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tulevaisuutta.
3) Hallitsematon markkinallistaminen kertarysäyksellä johtaa karkaaviin kustannuksiin ja eriarvoisuuteen

On pohdittava valinnanvapauden toteuttamisen tapaa, jotta se ei johda karkaaviin kustannuksiin ja eriarvoistuviin palveluihin. Vihreät ei vastusta sitä, että ihmisellä on valinnanvapaus valita perustason palveluissa ainakin osittain julkisen ja yksityisen terveysfirman välillä. Kokonaisuuden on kuitenkin pysyttävä julkisen vallan hallinnassa, mitä tulee laatuun, hintaan ja yhdenvertaisuuteen ihmisille.

Kuten talousprofessorit varoittivat, muutos ei voi tapahtua koko maassa kerralla ja rysäyksellä. Markkinat voidaan avata vain astettain. On kokeiltava valinnanvapautta ensin tietyissä maakunnissa ja tietyissä palveluissa, joissa riskit ovat pienemmät. Siinä on varmistettava, että yksityiset terveysfirmat eivät voi poimia rusinoita pullasta asiakkaitaan valiten. Hinnoittelun on myös toimittava oikein, jotta ei tule rahastamisen vaaraa yksityisten terveysfirmojen tarjoamalla ylihoidolla. Valinnanvapauden pitäisi olla asiakkaan oikeus, ei yksityisten terveysfirmojen. Yksityisesti tuotetut sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat hyvä renki, mutta huono isäntä, kansalaisten terveyden turvaamiselle.

Jos hallitus olisi viisas, se vihdoin lopettaisi ideologisen jankkaamisen ja kuuntelisi asiantuntijoita. Nyt ei ole aika jääräpäiselle pakkoyhtiöittämiselle ja hallitsemattomalle markkinallistamiselle. Hallituksen on kuunneltava maltilla kritiikkiä, jotta kansalliselle sosiaali- ja terveydenhuollon omaisuudelle ja osaamiselle ei tehdä korvaamatonta vahinkoa. Se tulisi kalliiksi suomalaisten terveydelle.

Nyt on aika kuunnella asiantuntijoita, jotta ihmisten yhdenvertaiset ja hyvät sosiaali- ja terveyspalvelut voidaan pelastaa. Vielä ei ole liian myöhäistä hallituksella herätä.